Podsumowując, możemy stwierdzić że praca odbywa się głównie w pomieszczeniach zamkniętych.
Najistotniejsze ryzyka to:
– upadek przedmiotów
– iskry
– obecność płynów eksploatacyjnych, w tym olei i benzyny
Wraz z rozwojem motoryzacji, adekwatnie wzrasta ilość użytkowanych samochodów osobowych i dostawczych. Proporcjonalnie do tego wzrasta również ilość serwisów samochodowych, zarówno tych autoryzowanych jak i warsztatów prywatnych niezależnych. Ciężko sobie wyobrazić funkcjonowanie takich zakładów bez odpowiedniej kadry. Pracownicy warsztatów samochodowych to coraz częściej wykwalifikowani specjaliści, którzy posiadają odpowiednie przygotowanie do wykonywanych czynności. Równie ważne, co samo przygotowanie i wiedza , jest również odpowiednie zabezpieczenie pracownika przed możliwością ewentualnych urazów.
W tym artykule opiszemy czym kierować się przy wyborze odpowiedniego obuwia ochronnego.
Dla typowego klienta warsztatów samochodowych, odpowiedź na tak postawione pytanie będzie prosta – naprawą pojazdów. Aby móc dobrać odpowiednie obuwie ochronne, trzeba jednak bliżej przyjrzeć się poszczególnym czynnościom wykonywanym przez mechanika.
Wbrew pozorom, lista czynności związanych z naprawą aut jest bardzo szeroka. Będą to oczywiście czynności typowo związane z mechaniką i diagnostyką, z reguły odbywające się wewnątrz pojazdu. To już sugeruje, że odpowiednie powinny być półbuty ochronne, które zapewnia większy komfort niż standardowe trzewiki.
W pracy w warsztacie jest stale obecne ryzyko związane z upadkiem różnych części przedmiotów, stąd ważne jest, aby buty były wyposażone w noski ochronne, chroniące stopy pracownika przed stłuczeniem bądź nawet poważniejszymi urazami.
Przy wielu dokonywanych naprawach, istnieje konieczność cięcia metalu, podczas którego tworzą się iskry. Tym samym wyklucza to sztuczny materiał, z którego mogły by być wykonane buty. Najlepszym materiałem przy tego typu pracach będzie naturalna skóra.
Wiele czynności serwisowych polega na wymianie płynów, głownie olejów samochodowych ale nie tylko. Stąd również wskazane, aby materiał z którego będą wykonane buty, zapewniał podwyższoną ochronę przed wchłanianiem cieczy. Dobrze się tu sprawdzi naturalna gładka skóra.
W serwisach samochodowych, zwłaszcza związanych z naprawą karoserii, wykonuje się czynności spawalnicze o niewielkim natężeniu. Stąd właściwie dobrane buty powinny uwzględniać te okoliczności i posiadać podeszwy HRO chroniące przed gorącymi elementami.
W przypadku prac związanych z układem paliwowym ważne jest również, aby stosowane obuwie nie powodowało możliwości wyładowań statycznych, gdyż może to grozić nawet wybuchem. Dlatego sugeruje się buty ochronne antyelektrostyczne.
Podsumowując, możemy stwierdzić że praca odbywa się głównie w pomieszczeniach zamkniętych.
Najistotniejsze ryzyka to:
– upadek przedmiotów
– iskry
– obecność płynów eksploatacyjnych, w tym olei i benzyny
Uwzględniają opisane czynności i ryzyka, najodpowiedniejsze rozwiązanie butów ochronnych dla mechanika to półbuty ochronne z podoskiem chroniącym przed uderzeniem przedmiotów. Obuwie powinno być wykonane najlepiej z naturalnej skóry gładkiej z podwyższoną odpornością na wchłanianie cieczy. Półbuty robocze dobrze aby były na podeszwie HRO , chroniącej jednocześnie przed chemikaliami jak i gorącymi elementami. Niezbędne aby były również antyelektrostyczne czyli ograniczały ryzyko wyładowań statycznych. Stąd odpowiednia sugerowana klasa ochrony dla obuwia to S2 lub S3. Bardzo ważnym elementem jest poczucie komfortu, jaki powinny zapewniać stosowany buty ochronne.